Raportti Skandica ry:n sosiaalipoliittisen kyselyn 2022 tuloksista

Hyvä opiskelija, Turun yliopiston pohjoismaisten kielten opiskelijoiden ainejärjestö Skandica ry toteutti keväällä 2022 jäsenistölleen sosiaalipoliittisen kyselyn. Perinteisesti kysely on järjestetty joka toinen vuosi, vuorovuosina koulutuspoliittisen kyselyn kanssa. Sosiaalipoliittisella kyselyllä halutaan kartoittaa pohjoismaisten kielten opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. Lisäksi tarkoitus on kerätä tietoa siitä, miten järjestö suoriutuu sosiaali- ja koulutuspoliittisessa toiminnassa …

Syksyn 2020 tuutoripalautteen raportti

Turun yliopiston pohjoismaisten kielten ensimmäisen vuoden opiskelijoille luotiin kysely liittyen tuutoritoimintaan, joka toteutui suurimmaksi osaksi syksyllä 2020. Tuutorit itse loivat kyselyn, joka tehtiin netissä. Kyselyn tarkoituksena oli tiedustella anonyymisti tuutoroinnin onnistumisesta, jotta toimintaa voidaan mahdollisesti kehittää jatkossa. Kysely muodostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Syksyllä 2020 kyselyyn vastasi seitsemän ensimmäisen vuoden opiskelijaa. Monivalintakysymyksistä kaikki olivat pakollisia. …

Raportti Skandica ry:n sosiaalipoliittisen kyselyn 2020 tuloksista

Hyvä opiskelija, Turun yliopiston pohjoismaisten kielten opiskelijoiden ainejärjestö Skandica ry toteutti keväällä 2020 jäsenistölleen sosiaalipoliittisen kyselyn. Perinteisesti kysely on järjestetty joka toinen vuosi, vuorovuosina koulutuspoliittisen kyselyn kanssa. Sosiaalipoliittisella kyselyllä halutaan kartoittaa pohjoismaisten kielten opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. Lisäksi tarkoitus on kerätä tietoa siitä, miten järjestö suoriutuu sosiaali- ja koulutuspoliittisessa toiminnassa …

Syksyn 2019 tuutoripalautteen raportti

Turun yliopiston pohjoismaisten kielten syksyn 2019 tuutoritoiminnasta kerättiin palautetta online-kyselyn avulla. Kyselyn ovat laatineet syksyn 2019 tuutorit. Kysely toteutettiin, jotta tuutoritoimintaa voidaan kehittää tulevaisuudessa. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä kahdeksan syksyllä 2019 aloittanutta pohjoismaisten kielten oppiaineen opiskelijaa. Kaikki monivalintakysymykset olivat pakollisia kysymyksiä. 100 % vastanneista koki tuutoroinnin tärkeäksi. Vastanneista 100 % …

Kooste Skandican koulutuspoliittisesta kyselystä (2019)

Vuodn 2019 Skandican koulutuspoliittiseen kyselyyn vastasi 17 vastaajaa. Alla kokonaisuuskohtainen kooste kyselyn vastauksista. Opinnot Kyselyyn vastasi opiskelijoita usealta vuosikurssilta. 2011: 1 2014: 1 2015: 3 2016: 5 2017: 4 2018: 3 15/17 vastanneesta tähtää humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin tutkintoon. 2/17 vastanneesta tähtää filosofian maisterin tutkintoon. Vain 4/17 vastanneesta kokee pystyvänsä valmistuvansa tavoiteajassa. Tämä …

Skandican alumni-ilta 21.1.2019

Kokoonnuimme Turku-saliin kuulemaan meillä opiskelevien ja meiltä jo valmistuneiden Skandien kokemuksia työelämästä, vaihto-opiskelusta ja kieliharjoittelusta. Tapahtuma oli suunnattu ensimmäisen vuoden opiskelijoille, sillä se järjestettiin osana Pohjoismaisten kielten aloituskurssia. Illan aikana saimme paremman käsityksen esimerkiksi siitä, mitä työllistymismahdollisuuksia meillä tulevaisuudessa voisi olla, ja miten voisimme tehdä kesätöitä harjaannuttaen samalla ruotsin kielen taitoamme. Ensimmäisenä puhujana kuulimme Hanna Salorantaa, joka on …

Kooste Skandica ry:n palautekyselystä 2018

Skandica ry:n palautekysely järjestettiin kolmannen kerran marras-joulukuussa 2018. Kysely oli auki viikon ajan 26.11.-3.12.2018 ja siihen vastasi yhteensä 22 jäsentä (6kpl/2018, 6kpl/2017, 4kpl/2016, 3kpl/2015, 2kpl/2014 ja 1kpl/2011 aloittaneita opiskelijoita). Kyselyllä haluttiin kartoittaa, mitä mieltä pohjoismaisten kielten opiskelijat ovat Skandica ry:n toiminnasta sekä sen vastaavuudesta jäsenistön tarpeisiin kuluneen vuoden ajalta. Missä ainejärjestömme onnistui ja missä olisi …

Kysyimme hallitukselta ja vanhoilta hallitustoimijoilta, he vastasivat!

Onko opiskelujen ja hallitusvelvollisuuksien yhdistäminen vaikeaa? Opiskelujen ja hallitusvelvollisuuksien yhdistäminen ei ole vaikeaa, mutta se vaatii kuitenkin ajanhallintaa. Itse merkitsen aina kaikki luennot, tapahtumat, opiskelutuokiot ja hallitusvelvollisuudet ylös vapaa-ajan ohjelmia unohtamatta. Näin kaikelle jää oma aikansa eikä vaikeuksia yleensä tule. Tietysti joskus sattuu päällekkäisyyksiä, mutta niihin on aina löytynyt ratkaisu. Minulla hallitusvelvollisuuksien ja opiskelujen ohella …

Kielen oppimisen ja opettamisen tutkinto-ohjelma: Raportti työryhmän toiminnasta opiskelijajäsenen näkökulmasta

Ehdotettu tutkinto-ohjelman runko:   Erikoistumiskielen opinnot 60 (-75 op) (sis. pro gradu 30 op) Tutkinto-ohjelman opinnot 10–20 op Opettajan pedagogiset opinnot 35–40 op (aineopinnot tai aineopinnot + 5 op perusopinnoista)   Tutkinto-ohjelmaan liittyviä haasteita:   Minimitutkinto: Aiemmin aineenopettajan pätevyyttä ei ole voinut saada minimitutkinnolla (120 op), vaan pätevyyteen on vaadittu vähintään 140 op (Pääaineen syventävät …

Nordkurs – Göteborg 22.5.2017–16.6.2017

//Juttusarja kieliharjoittelukokemuksista jatkuu! Nyt vuorossa Nordkurs Göteborgissa!// Nordkurs – Göteborg 22.5.2017–16.6.2017 Lähdin toisen lukuvuoteni jälkeen suorittamaan Nordkursin Göteborgiin, sillä tiesin että sen avulla saan suoritettua kieliharjoittelun pois alta. Kokemus oli kaikin puolin hieno ja ajattelin nyt kertoa, miten kaikki tapahtui. Ennen matkaa Lähetin hakemuksen Nordkursin omilla nettisivuilla viimeisenä päivänä kun oli mahdollista hakea :D. Kirjoitin …