Kooste Skandican koulutuspoliittisesta kyselystä (2019)

Vuodn 2019 Skandican koulutuspoliittiseen kyselyyn vastasi 17 vastaajaa.

Alla kokonaisuuskohtainen kooste kyselyn vastauksista.

Opinnot

• Kyselyyn vastasi opiskelijoita usealta vuosikurssilta.
    • 2011: 1
    • 2014: 1
    • 2015: 3
    • 2016: 5
    • 2017: 4
    • 2018: 3
  • 15/17 vastanneesta tähtää humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin tutkintoon. 2/17 vastanneesta tähtää filosofian maisterin tutkintoon.
  • Vain 4/17 vastanneesta kokee pystyvänsä valmistuvansa tavoiteajassa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että 13/17 vastanneesta kokee, ettei pysty valmistumaan tavoiteajassa.
    • Eri oppiaineiden kurssien päällekkäisyys sekä henkilökohtaiset syyt hidastavat eniten vastaajien opintojen etenemistä.
  • 14/17 vastanneen mukaan opintojen rakenteelliset muutokset eivät ole vaikuttaneet opintoihin.
  • 10/17 vastanneesta kokee, ettei ole saanut opintojen rakenteellisista muutoksista riittävästi tietoa.
    • Muutosten vaikutukset omiin opintoihin saattaa siis olla tiedostamattomia.

Oppiaine

• Pohjoismaiset kielet olivat ensimmäinen hakukohde 12/17 vastanneelle.
  • 16/17 vastanneesta on tyytyväinen pääainevalintaansa.
  • 11/17 vastanneesta kokee, että pohjoismaisten kielten opinnot ovat vastanneet odotuksia.
    • Vastaajat ovat kokeneet myös pettymyksiä, mm. muiden pohjoismaisten kielten ja kulttuurien vähyys opinnoissa on yllättänyt. Myös opintokokonaisuuksien toteutustavat ja teoreettisuuden vähyys ovat yllättäneet. Opintoihin kaivattaisiin lisää käytännönläheisyyttä.
    • Myös positiivisia yllätyksiä on: ”Opinnot ovat positiivisesti ylittäneet odotukseni. Opiskelemme paljon laajemmin kuin odotin.”
  • Suhde oppiaineen henkilökuntaan koetaan yleisesti ottaen hyväksi.
  • Kommunikointi oppiaineen henkilökunnan kanssa jakaa mielipiteitä laajemmin kuin suhde henkilökuntaan. Kommunikointi koetaan kuitenkin yleisesti ottaen (9/17) helpoksi.
  • Vastaajat tietävät yleisesti ottaen keneltä saavat apua erilaisissa opintoihin tai yleiseen hyvinvointiin liittyvissä asioissa.
  • Kurssiarviointi koetaan olevan oikeudenmukaista (100%).
  • Kurssien työmäärän koetaan yleisesti ottaen vastaavan opintopisteitä ja arviointimenetelmää (70,6%).
    • Opintopisteiden suhteen työmäärään nähden mainitaan vaihtelevan kurssikohtaisesti. Kieliaineiden pakollisten aloituskurssien sanotaan vaativan paljon enemmän työtä suhteessa kursseista saataviin opintopisteisiin.

Sivuaine

• 13/17 vastanneesta on sivuaine.
  • 14/17 vastanneen mukaan sivuaine/-aineet tukevat urasuunnitelmia/-toiveita.
  • 100% vastanneista tietää, mitä sivuaineita voi valita ja mitä sivuaineen saaminen vaatii.
  • 12/17 vastanneesta tiesi hakiessaan/päästessään yliopistoon, että sivuaine/-aineet ovat pakollisia.
  • Sivuaineista on saatu tietoa mm. tuutoreilta (opiskelija- ja opettajatuutoreilta) ja yliopiston nettisivuilta. Tietoa sivuaineista on saatu myös mm. Skandican sivuaineillasta.

Tila-asiat, oppiaineen muutto

• 13/17 vastanneesta kokee, että muuttuvista tila-asioista on saatu riittävästi tietoa.
  • Vain 3/17 vastanneesta kokee, että oppiaineen muutto on vaikuttanut opintoihin.
  • Vain 3/17 vastanneesta on osallistunut Arcanumin suunnittelua koskeviin työpajohin.

Opintotuki

• 11/17 vastanneesta kokee opintotuen olevan riittävä.
  • 12/17 vastanneesta tietää tutkintokohtaisista opintotukikuukausien määristä.
  • Opintotukiuudistukset ovat vaikuttaneet vain 4/17 vastanneen opintoihin.

Skandican koulutus- ja sosiaalipoliittinen toiminta

• Vain 1/17 vastanneesta ei tiedä, kuka Skandican koulutuspoliittinen vastaava on.
  • Kyselyyn vastanneet tietävät yleisesti ottaen, missä asioissa kopoon voi olla yhteydessä.
  • Vain 2/17 vastanneesta ei tiedä, kuka Skandican sosiaalipoliittinen vastaava on.
  • Kyselyyn vastanneet tietävät yleisesti ottaen, missä asioissa sopoon voi olla yhteydessä.

Risuja ja ruusuja

• Risuja: –
  • Ruusuja: Tapahtumien paljoudesta ja monipuolisuudesta saatiin kiitosta.
  • 17/17 vastanneesta osallistui kyselyn vastanneiden kesken arvottavan lahjakortin arvontaan.

Koulutuspoliittisin terveisin,

Henrik Hurme