Syksyn 2019 tuutoripalautteen raportti

Turun yliopiston pohjoismaisten kielten syksyn 2019 tuutoritoiminnasta kerättiin palautetta online-kyselyn avulla. Kyselyn ovat laatineet syksyn 2019 tuutorit. Kysely toteutettiin, jotta tuutoritoimintaa voidaan kehittää tulevaisuudessa. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä kahdeksan syksyllä 2019 aloittanutta pohjoismaisten kielten oppiaineen opiskelijaa.

Kaikki monivalintakysymykset olivat pakollisia kysymyksiä. 100 % vastanneista koki tuutoroinnin tärkeäksi. Vastanneista 100 % mielestä opiskelujen aloittaminen oli helpompaa tuutoroinnin avulla. Vastanneista 100 % sai riittävästi oleellista tietoa opintojen aloittamisesta ja yliopistossa opiskelusta. Vastanneista 100 % mielestä ensimmäisten viikkojen tapahtumien määrä oli sopiva. Vastanneista 100 % mielestä tuutorit olivat helposti lähestyttäviä.

Kaikki avoimet kysymykset eivät olleet pakollisia. Kysymykseen siitä, miksi tuutorointi koettiin tärkeäksi, saatiin viisi vastausta. Vastausten mukaan tuutoroinnilla oli vaikutusta ryhmäytymiselle. Tuutorointi sai olon tervetulleeksi ja madalsi kynnystä aloittaa opiskelu. Tuutoroinnin avulla saatiin uutta tietoa, vastauksia kysymyksiin, vinkkejä opiskeluun ja vapaa-aikaan sekä opittiin tuntemaan yliopiston tiloja.

Kysymykseen siitä, millaisia tapahtumia vastaajat olisivat toivoneet enemmän tai vähemmän ensimmäisille viikoille, saatiin yksi vastaus. Vastauksen mukaan jotkin esittelyluennot olivat sisällöltään samanlaisia.

Kysymys siitä, mikä oli vastaajalle tärkeintä, mitä tämä oppi tuutoroinnista, oli pakollinen. Vastausten mukaan tärkeintä oli oppia millaista on olla yliopistossa ja millaista yliopisto- ja opiskelijaelämä on. Tärkeintä oli saada vastauksia kysymyksiin. Tärkeintä oli oppia tuntemaan ihmisiä, yliopiston tilat ja alueet sekä oppia käyttämään yliopiston viestintävälineitä, palveluja ja etsimään tarvittavaa tietoa. Tärkeäksi koettiin havaita kaikkien aineen opiskelijoiden keskinäinen yhteishenki.

Kysymys siitä, miten tuutorit onnistuivat ja missä olisi ollut parannettavaa, oli pakollinen. Vastausten mukaan tuutorit onnistuivat hyvin työssään ja loivat turvallisen ilmapiirin, jonka ansiosta opintojen aloittaminen oli helpompaa. Tuutorit antoivat vastauksia kaikkiin kysymyksiin, ja jos vastausta ei tiedetty, asia selvitettiin. Tuutoriryhmän koko oli sopiva, ja neljä tuutoria oli sopiva määrä pohjoismaisten kielten uusille opiskelijoille. Ensimmäisten viikkojen ohjelma miellytti uusia opiskelijoita. Tuutorien lähettämä esittelykirje miellytti uusia opiskelijoita. Yhden vastauksen mukaan ihmetystä aiheutti se, että osaa tuutoreista ei näkynyt parin ensimmäisen päivän jälkeen.

Vapaaseen palautteeseen saatiin viisi vastausta. Palautteessa kiitetään tuutoreita hyvästä työstä. Vastausten mukaan oli mahtavaa viettää aikaa uusien opiskelukavereiden kanssa, ja alku oli helpompi tuutoroinnin myötä. Tervetuliaiskirje ilahdutti uusia opiskelijoita ja helpotti opintojen aloitusta.

Tiivistettynä kyselyn vastausten perusteella voi todeta, että tuutorointi on tärkeää uusille opiskelijoille. Opiskelun ja opiskelijaelämän aloittaminen on helpompaa tuutoroinnin avulla. Esittelykirje on tärkeä ja ilahduttava. Orientaatioviikon ja tuutorien antama tieto on tarpeellista.

Veera Puustelli
Puheenjohtaja