Syksyn 2020 tuutoripalautteen raportti

Turun yliopiston pohjoismaisten kielten ensimmäisen vuoden opiskelijoille luotiin kysely liittyen tuutoritoimintaan, joka toteutui suurimmaksi osaksi syksyllä 2020. Tuutorit itse loivat kyselyn, joka tehtiin netissä. Kyselyn tarkoituksena oli tiedustella anonyymisti tuutoroinnin onnistumisesta, jotta toimintaa voidaan mahdollisesti kehittää jatkossa. Kysely muodostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Syksyllä 2020 kyselyyn vastasi seitsemän ensimmäisen vuoden opiskelijaa.

Monivalintakysymyksistä kaikki olivat pakollisia. 100% vastanneista koki tuutoroinnin tärkeäksi. Noin 70% vastanneista koki saavansa tarpeeksi tietoa opiskeluista ja muista yliopiston asioista. 100% vastanneista oli sitä mieltä, että ensimmäisten viikkojen tapahtumien määrä oli sopiva. 100% vastanneista piti tuutoreita helposti lähestyttävinä. 100% vastanneista koki saavansa tarpeeksi ohjeistusta koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

Kaikki avoimet kysymykset eivät olleet pakollisia. Kysymykseen siitä, miksi tuutorointi koettiin tärkeäksi saatiin neljä vastausta. Tuutorointi koettiin tärkeäksi, sillä sen kautta muihin ihmisiin tutustuminen oli helpompaa ja tuutoreilta sai paljon tietoa opintojen aloittamiseen. Kysyttäessä opiskelijoilta, mistä he olisivat halunneet lisää tietoa saatiin viisi vastausta. Tietoa koettiin saavan riittävästi, vaikkakin kurssien suorittamisesta olisi toivottu hieman tarkempaa tietoa.

Kysymykseen siitä, millaisia tapahtumia olisi ensimmäisille viikoille toivottu saatiin kaksi vastausta. Jo olemassa olleista tapahtumista pidettiin. Illanistujaisia toivottiin enemmän, mutta myös ymmärrystä osoitettiin tuutoreille, sillä tapahtumien järjestäminen oli haastavampaa syksyllä 2020 koronapandemian vuoksi.

Kysymykset tuutoreiden onnistumisista ja parannusehdotuksista olivat pakollisia. Tärkeimmiksi asioiksi tuutoroinnissa koettiin kurssi-ilmoittautumisten tekeminen yhdessä ja ylipäänsä yliopisto-opintojen aloittamiseen auttaminen. Tuutorit onnistuivat uusien opiskelijoiden ryhmäyttämisessä ja loivat hyvän ja kannustavan ilmapiirin. Henkilökohtaisempaa neuvontaa olisi toivottu enemmän. Parannusta kaivattiin myös siihen, että juomiskulttuurista puhuttaisiin vähemmän.

Kyselyn loppuun sai vapaasti lähettää terveisiä ja antaa palautetta. Tähän saatiin neljä vastausta. Vastausten mukaan tuutorointi teki opiskelujen aloittamisesta helpompaa ja tuutoreille osoitettiin kiitollisuutta.

Tiivistettynä voidaan todeta, että tuutorointi on tärkeää uusien opiskelijoiden ryhmäytymisessä ja opiskelujen aloittamisessa. Tuutorit olivat hyvin onnistuneet tapahtumien järjestämisessä poikkeusolosuhteista huolimatta. Jatkossa tulisi huomioida enemmän myös yksilöitä ryhmän sisällä. Juomiskulttuurin korostamista tulisi myös vähentää jatkossa.

Henni Töykkälä
Skandica ry:n viestintävastaava ja syksyn 2020 tuutori 29.10.2020