Kooste Skandica ry:n palautekyselystä 2018

Skandica ry:n palautekysely järjestettiin kolmannen kerran marras-joulukuussa 2018. Kysely oli auki viikon ajan 26.11.-3.12.2018 ja siihen vastasi yhteensä 22 jäsentä (6kpl/2018, 6kpl/2017, 4kpl/2016, 3kpl/2015, 2kpl/2014 ja 1kpl/2011 aloittaneita opiskelijoita). Kyselyllä haluttiin kartoittaa, mitä mieltä pohjoismaisten kielten opiskelijat ovat Skandica ry:n toiminnasta sekä sen vastaavuudesta jäsenistön tarpeisiin kuluneen vuoden ajalta. Missä ainejärjestömme onnistui ja missä olisi ollut parantamisen varaa? Vastausten perusteella kehitämme Skandican toimintaa sekä laadimme seuraavalle vuodelle parhaan mahdollinen tapahtumakalenterin. Kaikkien kyselyyn vastanneiden ja opiskelijanumeronsa jättäneiden kesken arvottiin kaksi kappaletta 10€ arvoisia S-ryhmän lahjakortteja.

40,9% vastanneista antoi Skandica ry:n toiminnalle yleisarvosanaksi neljä, asteikolla yhdestä viiteen. Iloisena yllätyksenä 59,1% antoi arvosanaksi täydet viisi! Kukaan ei pitänyt järjestöämme kaukaisena tai sisäänpäin kääntyneenä. 63,6 prosenttia arvioi järjestöämme helposti lähestyttäväksi ja 22,7 prosenttia melko helposti lähestyttäväksi. 59,1% jäsenistä osallistuu Skandican toimintaan usein, loput 40,9% toisinaan. Kyselyyn vastanneet kokevat Skandican järjestävän tarpeeksi tapahtumia ja samalla myös tarpeeksi erilaisia ja mielenkiintoisia tapahtumia. Yleisimmät syyt miksi tapahtumiin osallistutaan olivat skandiseura, vaihtelu opiskeluun/työntekoon, alkoholi sekä ruoka. Kolme yleisintä syytä miksi jäsenet eivät osallistu tapahtumiin olivat ajan puute, opiskelu/työt ja huono ajankohta. Myös jaksaminen sai reilusti ääniä (54,5%).

Eniten ainejärjestömme toiminnasta kiinnostivat alkoholilliset tapahtumat, kulttuuri, opintomatkat, rento yhdessäolo ja alkoholittomat tapahtumat. Viime vuonna Skandican toiminnasta kiinnostivat eniten rento yhdessäolo, alkoholilliset tapahtumat sekä ruoka, joten kiinnostusta löytyy ensi kaudelle myös tähän vuoteen verrattuna erilaisille tapahtumille.

Viimeisille sijoille pääsivät urheilu sekä opiskelua edistävät tapahtumat. Enemmän toivottiin rentoa yhdessäoloa sekä opintomatkoja/ekskursioita. 50% vastanneista on valmiita käyttämään Skandican järjestämiin maksullisiin tapahtumiin 5-10e, 27,3% puolestaan 10-15e. Yhteisiä tapahtumia haluttiin ylivoimaisesti eniten järjestettävän Anglica ry:n kanssa sekä Åbo Akademin ainejärjestöjen kanssa. Myös muutkin kieliaineidein ainejärjestöt ja matemaattisluonnontieteelliset ainejärjestöt mainittiin usein. Uudistus- ja muutosehdotuksissa mainittiin muun muassa opintomatkat, tilaongelmat sekä rennot hengailutapahtumat.

86,4 % vastanneista on sitä mieltä, että träffetid järjestetään sopivin väliajoin, 13,6 % :n mielestä träffetid järjestetään liian usein. Sopivimmat päivät träffetidille olisivat vastaajien mielestä keskiviikko tai tiistai ja suurin osa pitää Kaffilaa sopivana paikkana träffetidin järjestämiseen. Positiivista oli se, että 95,5% vastanneista seuraa Skandican tiedotusta sekä 90,9% tietää miten ottaa yhteyttä hallitukseen. Skandican Whatsapp-ryhmä, Facebook ja Instagram olivat kolme suosituinta tiedotuskanavaa.

Loppusanojen avoimessa kommenttikentässä hallitus sai paljon positiivista palautetta tehdystä työstä ainejärjestömme eteen. Saimme myös parannusehdotuksen houkutella tapahtumiin enemmän pidemmälle ehtineitä skandeja. Enimmäkseen palaute oli positiivista ja kannustavaa, mikä ilahdutti hallitusta suuresti.

Kysely sai kokonaisuudessaan positiivisen vastaanoton ja paljon jäsenistön vastauksia. Skandica ry:n hallitus kiittää suuresti kaikkia palautekyselyyn vastanneita!