Vuodn 2019 Skandican koulutuspoliittiseen kyselyyn vastasi 17 vastaajaa.
Alla kokonaisuuskohtainen kooste kyselyn vastauksista.
Opinnot
- Kyselyyn vastasi opiskelijoita usealta vuosikurssilta.
- 2011: 1
- 2014: 1
- 2015: 3
- 2016: 5
- 2017: 4
- 2018: 3
- 15/17 vastanneesta tähtää humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin tutkintoon. 2/17 vastanneesta tähtää filosofian maisterin tutkintoon.
- Vain 4/17 vastanneesta kokee pystyvänsä valmistuvansa tavoiteajassa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että 13/17 vastanneesta kokee, ettei pysty valmistumaan tavoiteajassa.
- Eri oppiaineiden kurssien päällekkäisyys sekä henkilökohtaiset syyt hidastavat eniten vastaajien opintojen etenemistä.
- 14/17 vastanneen mukaan opintojen rakenteelliset muutokset eivät ole vaikuttaneet opintoihin.
- 10/17 vastanneesta kokee, ettei ole saanut opintojen rakenteellisista muutoksista riittävästi tietoa.
- Muutosten vaikutukset omiin opintoihin saattaa siis olla tiedostamattomia.
Oppiaine
- Pohjoismaiset kielet olivat ensimmäinen hakukohde 12/17 vastanneelle.
- 16/17 vastanneesta on tyytyväinen pääainevalintaansa.
- 11/17 vastanneesta kokee, että pohjoismaisten kielten opinnot ovat vastanneet odotuksia.
- Vastaajat ovat kokeneet myös pettymyksiä, mm. muiden pohjoismaisten kielten ja kulttuurien vähyys opinnoissa on yllättänyt. Myös opintokokonaisuuksien toteutustavat ja teoreettisuuden vähyys ovat yllättäneet. Opintoihin kaivattaisiin lisää käytännönläheisyyttä.
- Myös positiivisia yllätyksiä on: ”Opinnot ovat positiivisesti ylittäneet odotukseni. Opiskelemme paljon laajemmin kuin odotin.”
- Suhde oppiaineen henkilökuntaan koetaan yleisesti ottaen hyväksi.
- Kommunikointi oppiaineen henkilökunnan kanssa jakaa mielipiteitä laajemmin kuin suhde henkilökuntaan. Kommunikointi koetaan kuitenkin yleisesti ottaen (9/17) helpoksi.
- Vastaajat tietävät yleisesti ottaen keneltä saavat apua erilaisissa opintoihin tai yleiseen hyvinvointiin liittyvissä asioissa.
- Kurssiarviointi koetaan olevan oikeudenmukaista (100%).
- Kurssien työmäärän koetaan yleisesti ottaen vastaavan opintopisteitä ja arviointimenetelmää (70,6%).
- Opintopisteiden suhteen työmäärään nähden mainitaan vaihtelevan kurssikohtaisesti. Kieliaineiden pakollisten aloituskurssien sanotaan vaativan paljon enemmän työtä suhteessa kursseista saataviin opintopisteisiin.
Sivuaine
- 13/17 vastanneesta on sivuaine.
- 14/17 vastanneen mukaan sivuaine/-aineet tukevat urasuunnitelmia/-toiveita.
- 100% vastanneista tietää, mitä sivuaineita voi valita ja mitä sivuaineen saaminen vaatii.
- 12/17 vastanneesta tiesi hakiessaan/päästessään yliopistoon, että sivuaine/-aineet ovat pakollisia.
- Sivuaineista on saatu tietoa mm. tuutoreilta (opiskelija- ja opettajatuutoreilta) ja yliopiston nettisivuilta. Tietoa sivuaineista on saatu myös mm. Skandican sivuaineillasta.
Tila-asiat, oppiaineen muutto
- 13/17 vastanneesta kokee, että muuttuvista tila-asioista on saatu riittävästi tietoa.
- Vain 3/17 vastanneesta kokee, että oppiaineen muutto on vaikuttanut opintoihin.
- Vain 3/17 vastanneesta on osallistunut Arcanumin suunnittelua koskeviin työpajohin.
Opintotuki
- 11/17 vastanneesta kokee opintotuen olevan riittävä.
- 12/17 vastanneesta tietää tutkintokohtaisista opintotukikuukausien määristä.
- Opintotukiuudistukset ovat vaikuttaneet vain 4/17 vastanneen opintoihin.
Skandican koulutus- ja sosiaalipoliittinen toiminta
- Vain 1/17 vastanneesta ei tiedä, kuka Skandican koulutuspoliittinen vastaava on.
- Kyselyyn vastanneet tietävät yleisesti ottaen, missä asioissa kopoon voi olla yhteydessä.
- Vain 2/17 vastanneesta ei tiedä, kuka Skandican sosiaalipoliittinen vastaava on.
- Kyselyyn vastanneet tietävät yleisesti ottaen, missä asioissa sopoon voi olla yhteydessä.
Risuja ja ruusuja
- Risuja: –
- Ruusuja: Tapahtumien paljoudesta ja monipuolisuudesta saatiin kiitosta.
- 17/17 vastanneesta osallistui kyselyn vastanneiden kesken arvottavan lahjakortin arvontaan.
Koulutuspoliittisin terveisin,
Henrik Hurme
Koulutuspoliittinen vastaava