Nordkurs – Göteborg 22.5.2017–16.6.2017

//Juttusarja kieliharjoittelukokemuksista jatkuu! Nyt vuorossa Nordkurs Göteborgissa!//

Nordkurs – Göteborg 22.5.2017–16.6.2017

Lähdin toisen lukuvuoteni jälkeen suorittamaan Nordkursin Göteborgiin, sillä tiesin että sen avulla saan suoritettua kieliharjoittelun pois alta. Kokemus oli kaikin puolin hieno ja ajattelin nyt kertoa, miten kaikki tapahtui.

Göteborgin keskustan maisemia.

Ennen matkaa

Lähetin hakemuksen Nordkursin omilla nettisivuilla viimeisenä päivänä kun oli mahdollista hakea :D. Kirjoitin hakemukseen, että minua kiinnostaa hyvin paljon pohjoismaiset kielet ja kulttuuri ja että Nordkursin avulla voin suorittaa opintoihini kuuluvan pakollisen kieliharjoittelun. Oli monta kohdetta, johon olisi voinut päästä Nordkursille ja laitoin sitten paikat mieluisuusjärjestykseen. Göteborg oli muistaakseni 1. -tai 2. vaihtoehtoni.

Kun sain tietää, että minut valittiin Nordkursille Göteborgiin, olin tietenkin iloinen mutta samalla hyvin jännittynyt, koska luvassa olisi ensimmäinen ulkomaanmatkani, jolloin matkustan yksin. Jännitys kuitenkin hieman heikkeni, kun sain tietää, ketkä muut suomalaiset pääsivät Nordkursille ja perustimmekin hyvissä ajoin ennen matkaa Facebook-ryhmän. Siellä pystyi helposti kysymään muilta mieltä askarruttavista asioista. Valinnan jälkeen alkoi kurssin vetäjiltä tulla viikoittain pieniä infopaketteja sähköpostiin Nordkursista eli esim. karttoja paikoista mihin täytyy ekana päivänä mennä, mitä pitää muistaa ottaa mukaan, kurssiohjelma, miten hommataan asunto ym. Infopaketeista oli siis suuri apu.

Matkan aikana

Lähdin aikaisella aamulennolla Göteborgiin, koska samana päivänä piti ehtiä hakemaan asuntoon avaimet ja siihen taisi olla klo 14 asti aikaa. Facebook-ryhmässä suunniteltiin osan kanssa, että mennään samalla lennolla ja lähdetään yhdessä suunnistaan avainten hakuun ja se oli kyllä hyvä idea. Yksinäni olisin varmasti mennyt harhaan ja tuhlannut aikaa siinä :D. Saimme hyvissä ajoin avaimet ja lähdimme tutustumaan asuinalueisiimme. Suurin osa kurssilaisista, minä mukaan lukien, asui Göteborgin Olofshöjdin kaupunginosassa. Asuin noin 20 neliön yksiössä ja sitten oli vielä kerroskeittiö. Paikka jossa asuin on tosi lähellä yliopistoa, joten aamuisin oli lyhyt matka kävellä luennoille. Ainoa haittapuoli paikassa oli vaan se, että kämpät sijaitsivat korkean mäen päällä. Kämpille oli täten siis ainakin yli 120 rappusta ja voitte vaan kuvitella, kuinka ne olivat suurten matkalaukkujen kanssa ekana päivänä ihana kiivetä. Näkymät olivat kämpästä kyllä huikeat!

Näkymä kämpästäni kohti keskustaa.

Luvassa ei ollut kyllä todellakaan mikään lomareissu sillä hiukan alle kuukauden mittavalla kurssilla teimme noin viisi aika työlästä tehtävää. Luimme esim. erään ruotsalaisen romaanin, josta sitten keskustelimme pienissä ryhmissä, teimme ryhmätöitä, ja vikoilla viikoilla kirjoitimme noin 4–5 sivun esseen jostakin nykypäivän kielellisistä ilmiöistä ruotsin kielessä. Lisäksi teimme ihan mielenkiintoisia tutkimuksia esim. siitä, miten ruotsalaiset käyttävät kieltänsä arkipäivässä. Menin parini kanssa vilkkaaseen kahvilaan salakuuntelemaan asiakkaiden kielenkäyttöä kassalla asioidessa. Se oli aika hauskaa :D. Muistan että kurssilla oli paljon keskusteluja, mikä oli hyvä asia suullisen kielitaidon kehityksen osalta. Vietimme aikaa ruotsalaisten opiskelijoiden kanssa mm. lautapelejä pelaillen ja se oli kyllä mukavaa ja siinäkin kielitaito kehittyi samalla.

Kurssilla oli tehtävien lisäksi myös vierailuja eri kohteissa. Kävimme esimerkiksi Göteborgin lähettyvillä sijaitsevilla saarilla ja merenkulkumuseossa. Ekalla viikolla oli opastettu kaupunkikierros ja viikonloppuisin kävimme sitten kurssilaisten kesken esimerkiksi Ruotsin suurimmassa huvipuistossa Lisebergissä, kaupunginmuseossa, ja myös Andra Långgatanilla, joka on Göteborgin yöelämän yksi keskuspaikoista. Vikalla viikolla osallistuimme West Priden kulkueeseen ja siellä oli uskomaton määrä ihmisiä mukana. Ruotsin kansallisuuspäivänä menimme Slottskogeniin, Göteborgin erääseen puistoon, jossa oli musiikkiesityksiä ja jälleen kerran suuri määrä ihmisiä. Kävimme samalla kertaa Slottskogenin eläintarhassakin. Vaikka vapaa-aikaa olikin aika rajattu määrä niin ehdimme kokea siis todella paljon asioita.

Näkymä Lisebergin maailmanpyörästä Göteborgin keskustaan.
Ruotsin kansallispäivän viettoa Slottsskogenissa.
Göteborgin saariston maisemia.

Matkan aikana tutustuin kurssilaisiin hyvin ja Olofshöjdiläisten kurssilaisten kanssa pidimmekin vikana yhteisenä iltana grillijuhlat ja lähdimme sitten viimeistä kertaa Göteborgin yöelämään. Palattuamme takaisin kämpille ja portaat ylös kiivettyämme tunteet nousivat lopulta kaikilla pintaan. Oli tullut hyvästien aika. Sovimme kuitenkin, että tapaamme varmasti lähitulevaisuudessa ja pidämme yhteyttä.

Viimeisen illan viettoa Team Olofshöjdin kanssa 🙂

Matkan jälkeen

Vaikka ennen matkaa jännitti ja välillä tuntui, että kurssi on aika raskas tehtävien takia, en vaihtaisi päivääkään pois. Tutustuin uusiin ihmisiin, sain uusia kavereita ja kontakteja. Sain kokea todella paljon ja nähdä paljon uusia paikkoja. Huomasin matkan jälkeen, että kielitaito on kehittynyt selvästi. Ennen kaikkea kasvoin ihmisenä paljon ja voin sanoa, että Nordkurs on ainakin tähän asti ollut opintojeni yksi huippukohdista. Voin siis suositella lämpimästi Nordkursia muillekin! 

Hyvää kevätlukukauden jatkoa kaikille!

Terveisin,

Mino