Raportti Skandica ry:n sosiaalipoliittisen kyselyn 2022 tuloksista

Hyvä opiskelija,

Turun yliopiston pohjoismaisten kielten opiskelijoiden ainejärjestö Skandica ry toteutti keväällä 2022 jäsenistölleen sosiaalipoliittisen kyselyn. Perinteisesti kysely on järjestetty
joka toinen vuosi, vuorovuosina koulutuspoliittisen kyselyn kanssa. Sosiaalipoliittisella
kyselyllä halutaan kartoittaa pohjoismaisten kielten opiskelijoiden näkemyksiä ja
kokemuksia fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. Lisäksi tarkoitus on
kerätä tietoa siitä, miten järjestö suoriutuu sosiaali- ja koulutuspoliittisessa toiminnassa
jäsenistön mielestä. Vastauksia kyselyyn kerättiin aikavälillä 6.4.-20.4.2022 ja vastauksia tuli yhteensä seitsemältä opiskelijalta.

Ensimmäinen osio koski opintojen etenemistä ja siihen mahdollisesti liittyviä esteitä. Suurin osa vastaajista suhtautui neutraalisti omaan opintomenestykseensä: siihen ei oltu erityisen tyytyväisiä eikä myöskään erityisen epätyytyväisiä. Noin 70 prosenttia vastaajista koki opintopistevaatimukset stressaaviksi. Yli kaksi kolmasosaa vastaajista arvioi, että tavoiteajassa valmistuminen ei ole heidän omalla kohdallaan mahdollista. Opintojen etenemistä hidastavista syistä merkittävimmiksi koettiin opintojen liiallinen kuormittavuus ja koronapandemian aiheuttama poikkeustilanne. Muita tärkeitä syitä olivat henkilökohtaiset ongelmat tai sairaudet, työssäkäynti, sivuaineen puuttuminen, eri oppiaineiden kurssien päällekkäisyys sekä vaikeudet päästä kursseista läpi. 

Seuraava osio koski opiskelijan taloutta. Vajaa 60 prosenttia vastaajista ei ollut tyytyväisiä omaan taloudelliseen tilanteeseensa. Vastaajat olivat hyvin eri mieltä siitä, että mahdollistaako opintotuki täysipäiväisen opiskelun. Opintotukeen tehdyistä viimeisimmistä muutoksista oltiin puolestaan melko tietoisia. Opintotukimuutosten ei koettu vaikuttavan hyvinvointiin ja/tai opintoihin. Hieman yli 70 prosenttia vastaajista kertoi tietävänsä, kuinka opintolainaa haetaan. Lähes kaikki vastaajat kokivat velkaantumisen ahdistavaksi.

Kyselyn kolmas osio käsitteli hyvinvointia. Suurin osa vastaajista koki voivansa normaalisti. 43 prosenttia vastaajista ei ole kokenut itseään yksinäiseksi. Toiset 43 prosenttia puolestaan kertoi kokevansa olonsa yksinäiseksi ajoittain. Sosiaaliset tilanteet koettiin pääosin joko neutraaleina tai melko positiivisina. Ahdistuksen ja stressin yleisimmiksi kohteiksi nimettiin toimeentulo, työllistyminen, valmistuminen, opinnäytetyö sekä fyysinen terveys. Ahdistus ja stressi on vastaajien mukaan ilmennyt muun muassa uniongelmina, keskittymisvaikeuksina ja aikaansaamattomuutena. Kaikki vastaajat kertoivat kokevansa stressiä, keskittymisvaikeuksia ja tunnetta ajan puutteesta joko usein tai välillä. Niska- ja hartiakipuja, päänsärkyä sekä väsymystä tai heikotusta suurin osa kertoi kokevansa välillä. Lähes kaikki vastaajat kertoivat kokevansa esiintymispelkoa, ahdistusta tulevaisuudesta ja alakuloisuutta tai masentuneisuutta joko usein tai välillä. Hieman yli 70 prosenttia vastaajista ei ole kokenut tulleensa kiusatuksi tai syrjityksi korkeakouluopintojen aikana. Loput vastaajista kertoivat kokeneensa kiusaamista tai syrjimistä toisinaan. Lähes kaikki vastaajat kertoivat, että heillä on joku henkilö, jonka kanssa voi puhua asioiden ollessa huonosti. Ainoastaan yksi vastaaja kertoi, että vaikka hänellä onkin tällainen henkilö, hän ei halua puhua ongelmistaan muille. Tyytyväisyys omaa ajankäyttöä kohtaan herätti vaihtelevia ajatuksia. Suurin osa vastaajista ei ollut siihen erityisen tyytyväisiä tai tyytymättömiä. Myös kysymys keskimääräisestä unen määrästä jakoi vastaukset vastaajien unen määrän vaihdellessa 6–9 tunnin välillä. Vastaukset kysymykseen oman liikuntamäärän riittävyydestä olivat myös melko jakautuneet. Syiksi liikunnan vähäiselle harrastamiselle nimettiin ajan ja motivaation puute. Kysyimme kyselyssä myös ajatuksia opiskelijatapahtumien alkoholinkäyttöön liittyen. Noin 43 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että opiskelijatapahtumat eivät juurikaan painosta alkoholinkäyttöön. Toiset 43 prosenttia oli melko samaa mieltä sen kanssa, että tapahtumat painostavat alkoholinkäyttöön. Kaikki vastaajat olivat joko melko tai täysin samaa mieltä sen kanssa, että Skandica tarjoaa riittävästi alkoholittomia tapahtumia. Kysyimme lisäksi, ovatko vastaajat tietoisia, missä asioissa voi kääntyä minkäkin tahon puoleen. Suurin osa vastaajista kertoi tietävänsä, milloin YTHS:n, opintopsykologin ja henkilökunnan tai opettajatuutorien puoleen voi kääntyä. Noin 43 prosenttia tiesi, millaisissa asioissa Nyyti ry:hyn voi ottaa yhteyttä. Sopon ja tiedekunnan opintoneuvojan suhteen ei oikein tiedetty, milloin heihin voi ottaa yhteyttä. YTHS-uudistuksista oltiin pääasiassa aika tietämättömiä. Vain vajaa 30 prosenttia vastaajista kertoi olevansa tietoisia näistä uudistuksista.

Kyselyn seuraava osio käsitteli koronapandemiaa. Yhtä vastaajaa lukuun ottamatta kaikki kertoivat, että he eivät ole ottaneet ergonomiaa huomioon etäopiskelussa. Pandemiatilanteen aiheuttamista psyykkisistä oireista nimettiin muun muassa ahdistuneisuus, masentuneisuus ja yksinäisyys. Yksi vastaaja kertoi myös alussa tilanteen olleen vaikeampi, mutta nyt helpottuneen. Pandemian aiheuttamista sosiaalisen kanssakäymisen muutoksista mainittiin muun muassa, että ihmisiä ei ole nähnyt niin paljon kuin aiemmin eikä esimerkiksi opiskelijatapahtumiin uskalla edelleenkään osallistua normaalilla tavalla. Yksi vastaaja kertoi myös, että sosiaalista kanssakäymistä on erittäin vähän.

Kyselyn viimeinen osio käsitteli Skandican sosiaali- ja koulutuspoliittista toimintaa. Noin 52 prosenttia vastaajista ei tiennyt, kuka Skandican sopo on. Vastaajat tiesivät melko vaihtelevasti, millaisissa asioissa sopoon voi ottaa yhteyttä. Noin 57 prosenttia vastaajista ei puolestaan tiennyt, kuka Skandican kopo on. Suurin osa vastaajista ei ollut oikein varmoja, milloin kopoon voi ottaa yhteyttä. Sopoa ja kopoa pidettiin suurimmaksi osaksi kuitenkin melko helposti lähestyttävinä.

Kyselyn lopuksi Skandicaa vielä kiitettiin mielekkäiden tapahtumien järjestämisestä. Kiitoksia kaikille kyselyyn vastanneille!

 

Nea Mustalahti

Skandica ry:n sosiaalipoliittinen vastaava, 11.05.2022

Syksyn 2020 tuutoripalautteen raportti

Turun yliopiston pohjoismaisten kielten ensimmäisen vuoden opiskelijoille luotiin kysely liittyen tuutoritoimintaan, joka toteutui suurimmaksi osaksi syksyllä 2020. Tuutorit itse loivat kyselyn, joka tehtiin netissä. Kyselyn tarkoituksena oli tiedustella anonyymisti tuutoroinnin onnistumisesta, jotta toimintaa voidaan mahdollisesti kehittää jatkossa. Kysely muodostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Syksyllä 2020 kyselyyn vastasi seitsemän ensimmäisen vuoden opiskelijaa.

Monivalintakysymyksistä kaikki olivat pakollisia. 100% vastanneista koki tuutoroinnin tärkeäksi. Noin 70% vastanneista koki saavansa tarpeeksi tietoa opiskeluista ja muista yliopiston asioista. 100% vastanneista oli sitä mieltä, että ensimmäisten viikkojen tapahtumien määrä oli sopiva. 100% vastanneista piti tuutoreita helposti lähestyttävinä. 100% vastanneista koki saavansa tarpeeksi ohjeistusta koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

Kaikki avoimet kysymykset eivät olleet pakollisia. Kysymykseen siitä, miksi tuutorointi koettiin tärkeäksi saatiin neljä vastausta. Tuutorointi koettiin tärkeäksi, sillä sen kautta muihin ihmisiin tutustuminen oli helpompaa ja tuutoreilta sai paljon tietoa opintojen aloittamiseen. Kysyttäessä opiskelijoilta, mistä he olisivat halunneet lisää tietoa saatiin viisi vastausta. Tietoa koettiin saavan riittävästi, vaikkakin kurssien suorittamisesta olisi toivottu hieman tarkempaa tietoa.

Kysymykseen siitä, millaisia tapahtumia olisi ensimmäisille viikoille toivottu saatiin kaksi vastausta. Jo olemassa olleista tapahtumista pidettiin. Illanistujaisia toivottiin enemmän, mutta myös ymmärrystä osoitettiin tuutoreille, sillä tapahtumien järjestäminen oli haastavampaa syksyllä 2020 koronapandemian vuoksi.

Kysymykset tuutoreiden onnistumisista ja parannusehdotuksista olivat pakollisia. Tärkeimmiksi asioiksi tuutoroinnissa koettiin kurssi-ilmoittautumisten tekeminen yhdessä ja ylipäänsä yliopisto-opintojen aloittamiseen auttaminen. Tuutorit onnistuivat uusien opiskelijoiden ryhmäyttämisessä ja loivat hyvän ja kannustavan ilmapiirin. Henkilökohtaisempaa neuvontaa olisi toivottu enemmän. Parannusta kaivattiin myös siihen, että juomiskulttuurista puhuttaisiin vähemmän.

Kyselyn loppuun sai vapaasti lähettää terveisiä ja antaa palautetta. Tähän saatiin neljä vastausta. Vastausten mukaan tuutorointi teki opiskelujen aloittamisesta helpompaa ja tuutoreille osoitettiin kiitollisuutta.

Tiivistettynä voidaan todeta, että tuutorointi on tärkeää uusien opiskelijoiden ryhmäytymisessä ja opiskelujen aloittamisessa. Tuutorit olivat hyvin onnistuneet tapahtumien järjestämisessä poikkeusolosuhteista huolimatta. Jatkossa tulisi huomioida enemmän myös yksilöitä ryhmän sisällä. Juomiskulttuurin korostamista tulisi myös vähentää jatkossa.

Henni Töykkälä
Skandica ry:n viestintävastaava ja syksyn 2020 tuutori 29.10.2020

Raportti Skandica ry:n sosiaalipoliittisen kyselyn 2020 tuloksista

Hyvä opiskelija,

Turun yliopiston pohjoismaisten kielten opiskelijoiden ainejärjestö Skandica ry toteutti
keväällä 2020 jäsenistölleen sosiaalipoliittisen kyselyn. Perinteisesti kysely on järjestetty
joka toinen vuosi, vuorovuosina koulutuspoliittisen kyselyn kanssa. Sosiaalipoliittisella
kyselyllä halutaan kartoittaa pohjoismaisten kielten opiskelijoiden näkemyksiä ja
kokemuksia fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. Lisäksi tarkoitus on
kerätä tietoa siitä, miten järjestö suoriutuu sosiaali- ja koulutuspoliittisessa toiminnassa
jäsenistön mielestä. Erityistä huomiota tällä kertaa kiinnitettiin kevään 2020 poikkeustilaan,
joka sai aikaan suuria muutoksia opiskelijan arkeen. Vastauksia kerättiin aikavälillä 20.4.-
4.5. ja siihen vastasi 22 opiskelijaa.
Ensimmäinen osio koski opintojen etenemistä. Kokemuksissa opintopistevaatimusten
stressaavuudesta oli hajontaa, mutta yleisesti ne nähtiin melko stressaavina. Suurin osa koki
olevansa melko tyytyväinen opintomenestykseensä. Kuitenkin vain kolmannes arvioi
valmistuvansa tavoiteajassa. Suurimmaksi syyksi tälle koettiin se, että eri oppiaineiden
kurssit menevät päällekkäin. Muita yleisimpiä syitä olivat työt opintojen ohella,
henkilökohtaiset ongelmat sekä vaikeus päästä joistakin kursseista läpi. Vallitseva
poikkeustila ei vastausten perusteella ole vaikuttanut opintojen etenemiseen merkittävästi.
Seuraava osio käsitteli opiskelijan toimeentuloa. Lähes 60 prosenttia kertoi olevansa
tyytyväinen taloudelliseen tilanteeseensa. Yleinen mielipide kuitenkin on, että opintotuki ei
mahdollista täysipäiväistä opiskelua kovin hyvin. Kysyimme myös näkemyksistä
viimeisimpiin opintotukimuutoksiin. Vastausten perusteella kaikki eivät olleet tietoisia, mitä
näillä muutoksilla tarkoitetaan, eivätkä näin ollen pystyneet arvioimaan, millaisia
vaikutuksia muutoksilla on ollut elämään. Toisaalta muutosten nähtiin kuitenkin aiheuttavan
lisää stressiä, toisaalta taas esimerkiksi opiskelijoiden siirtymistä yleisen asumistuen piiriin
kiiteltiin: joissakin tilanteissa yleinen asumistuki voi vähentää tarvetta tehdä töitä opintojen
ohella. Vain alle viidesosa vastaajista tietää, miten opintolainaa haetaan. Suurin osa kokee
velkaantumisen ahdistavaksi tai melko ahdistavaksi.

Seuraava osio kyselyssä liittyi hyvinvointiin. Ilahduttavan suuri osa arvioi vointinsa melko
hyväksi. Puolet vastasi kokevansa yksinäisyyttä usein tai ajoittain. 15 vastaajalla ei ole ollut
kuitenkaan koskaan ongelmia saada kavereita. Kaikilla vastanneilla on kyselyn mukaan
halutessaan joku, jolle puhua. Kysyimme myös syrjinnästä, ja vastaajien joukossa oli
valitettavasti muutama kiusaamista tai syrjintää joskus tai toisinaan korkeakouluopintojensa
aikana kokenut opiskelija.
Kaikki vastasivat kokevansa stressiä usein tai välillä. Suurimmiksi ahdistuksen ja
stressin aiheuttajiksi koettiin valmistuminen, opinnäytetyö (kandi tai gradu), toimeentulo ja
työllistyminen. Myös sosiaaliset suhteet nähtiin jokseenkin stressaavina. Toisaalta
sosiaaliset tilanteet koettiin verrattain positiivisiksi: noin 60 prosenttia antoi vastaukseksi
arvosanan 4 asteikolla 1-5. Kysyimme avoimena kysymyksenä, millä tavoin ahdistus ja
stressi ovat ilmenneet ja vastauksissa mainittiin muun muassa väsymys, ärtymys,
uniongelmat, keskittymiskyvyn puute, erilaiset kiputilat ja mielialaongelmat.
Ainoastaan yksi vastaajista koki olevansa täysin tyytyväinen ajankäyttöönsä, ja
vastauksissa näkyi paljon hajontaa. Tilanne yöunien suhteen näyttää parantuneen kahden
vuoden takaisesta, sillä keskimääräinen unen määrä vastaajien keskuudessa oli lähempänä
kahdeksaa tuntia yössä. Myös liikuntaan liittyvien kysymysten vastaukset vaihtelivat: toiset
kokivat harrastavansa liikuntaa riittävästi, toiset taas eivät. Suurin syy vähäiselle liikunnalle
oli motivaation puute, mutta myös ajanpuute nähtiin toisena merkittävänä syynä
liikkumattomuuteen. Myös seuran puute, terveydelliset syyt ja koronavirus mainittiin.
Kysyimme myös osana terveysosiota, kokeeko jäsenistö opiskelijatapahtumien
painostavan alkoholin käyttöön. Tässäkin kohtaa vastauksia oli laidasta laitaan, mutta suurin
osa oli antanut vastaukseksi arvosanan 3 asteikolla 1-5. Suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä,
että Skandica tarjoaa riittävästi alkoholittomia tapahtumia. Lisäksi kysyimme, onko
jäsenistö tietoinen tulevista YTHS-uudistuksista. Yli 60 prosenttia vastasi tähän kielteisesti.
Tämä voi selittyä osittain sillä, ettei kysymystä ollut tarkennettu mitenkään.
Lakiuudistuksen myötä YTHS laajenee ensi vuonna palvelemaan kaikkia
korkeakouluopiskelijoita, mikä tuo muutoksia palveluihin sekä terveydenhuolto- ja
käyntimaksuihin. Lähes kaikki, 19 vastaajaa, tiesivät kuitenkin, missä asioissa YTHS:ään
voi olla yhteydessä. Lähes yhtä moni, 18 vastaajaa, kertoi tietävänsä, missä asioissa
henkilökuntaan ja opettajatuutoriin voi olla yhteydessä. Melkein yhtä hyvin tiedettiin,
milloin tiedekunnan opintoneuvojan tai opintopsykologin puoleen voi kääntyä. Ainoastaan
Nyyti ry näyttäytyi jäsenistöllemme melko vieraana tahona.

Tänä vuonna loimme kyselyyn erillisen osion kartoittamaan kokemuksia kevään
poikkeustilanteesta. Vain 36,4 prosenttia vastanneista kertoi ottaneensa ergonomian
huomioon etäopiskelussa. Poikkeusjärjestelyt ovat aiheuttaneet yleisesti yksinäisyyttä,
huolta tulevasta, aikaansaamattomuutta, tylsistymistä ja turhautumista sekä motivaation
laskua. Lisäksi tilanne on omalta osaltaan lisännyt opiskelijoiden stressiä ja ahdistusta.
Suurin osa on nähnyt tilanteessa kuitenkin myös jotakin positiivistakin: monet kokivat, että
kevään aikana on ollut enemmän aikaa itselle sekä vaikkapa liikuntaan ja lepoon. Jotkut
myös kertoivat, että kevään aikana on ollut helpompi keskittyä opiskeluun, ja moni näkikin
etäopiskelussa paljon hyvää. Etäyhteyksin on pidetty yllä kontakteja myös ystäviin, vaikka
fyysisiltä kontakteilta on jouduttu välttymään.
Kyselyn viimeisessä osiossa kysyimme järjestömme sosiaali- ja koulutuspoliittisesta
toiminnasta. Vain hieman yli puolet vastaajista kertoi tietävänsä, keitä Skandican
sosiaalipoliittinen vastaava eli sopo ja koulutuspoliittinen vastaava eli kopo ovat. 40
prosenttia vastaajista vastasi tietävänsä hyvin, missä asioissa sopoon ja kopoon voi olla
yhteydessä. Valtaosa oli melko samaa mieltä siitä, että Skandican sopoa ja kopoa on helppo
tarvittaessa lähestyä. Emme valitettavasti saaneet paljon vastauksia avoimeen kysymykseen
siitä, miten yhteydenotto voisi olla helpompaa. Muutama vastaus kuitenkin tuli, esimerkiksi
somekanavien hyödyntämistä paremmin sopo- ja kopoviestinnässä ehdotettiin. Laitamme
nämä ehdotukset korvan taakse ensi lukuvuotta ajatellen.
Syksyn ensimmäinen periodi tulee näillä näkymin tapahtumaan vanhojen
opiskelijoiden osalta vielä etänä, mutta haluamme silti olla jäsenistön tavoitettavissa niin
hyvin kuin mahdollista. Tavoitteenamme onkin syksyllä olla paremmin saavutettavissa
esimerkiksi etäpäivystysten/träffetidien muodossa. Nauttikaamme kesästä kuitenkin ennen
sitä. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille! Pysykää terveinä!

Oona Mikkonen
Skandica ry:n sosiaalipoliittinen vastaava 11.6.2020

Syksyn 2019 tuutoripalautteen raportti

Turun yliopiston pohjoismaisten kielten syksyn 2019 tuutoritoiminnasta kerättiin palautetta online-kyselyn avulla. Kyselyn ovat laatineet syksyn 2019 tuutorit. Kysely toteutettiin, jotta tuutoritoimintaa voidaan kehittää tulevaisuudessa. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä kahdeksan syksyllä 2019 aloittanutta pohjoismaisten kielten oppiaineen opiskelijaa.

Kaikki monivalintakysymykset olivat pakollisia kysymyksiä. 100 % vastanneista koki tuutoroinnin tärkeäksi. Vastanneista 100 % mielestä opiskelujen aloittaminen oli helpompaa tuutoroinnin avulla. Vastanneista 100 % sai riittävästi oleellista tietoa opintojen aloittamisesta ja yliopistossa opiskelusta. Vastanneista 100 % mielestä ensimmäisten viikkojen tapahtumien määrä oli sopiva. Vastanneista 100 % mielestä tuutorit olivat helposti lähestyttäviä.

Kaikki avoimet kysymykset eivät olleet pakollisia. Kysymykseen siitä, miksi tuutorointi koettiin tärkeäksi, saatiin viisi vastausta. Vastausten mukaan tuutoroinnilla oli vaikutusta ryhmäytymiselle. Tuutorointi sai olon tervetulleeksi ja madalsi kynnystä aloittaa opiskelu. Tuutoroinnin avulla saatiin uutta tietoa, vastauksia kysymyksiin, vinkkejä opiskeluun ja vapaa-aikaan sekä opittiin tuntemaan yliopiston tiloja.

Kysymykseen siitä, millaisia tapahtumia vastaajat olisivat toivoneet enemmän tai vähemmän ensimmäisille viikoille, saatiin yksi vastaus. Vastauksen mukaan jotkin esittelyluennot olivat sisällöltään samanlaisia.

Kysymys siitä, mikä oli vastaajalle tärkeintä, mitä tämä oppi tuutoroinnista, oli pakollinen. Vastausten mukaan tärkeintä oli oppia millaista on olla yliopistossa ja millaista yliopisto- ja opiskelijaelämä on. Tärkeintä oli saada vastauksia kysymyksiin. Tärkeintä oli oppia tuntemaan ihmisiä, yliopiston tilat ja alueet sekä oppia käyttämään yliopiston viestintävälineitä, palveluja ja etsimään tarvittavaa tietoa. Tärkeäksi koettiin havaita kaikkien aineen opiskelijoiden keskinäinen yhteishenki.

Kysymys siitä, miten tuutorit onnistuivat ja missä olisi ollut parannettavaa, oli pakollinen. Vastausten mukaan tuutorit onnistuivat hyvin työssään ja loivat turvallisen ilmapiirin, jonka ansiosta opintojen aloittaminen oli helpompaa. Tuutorit antoivat vastauksia kaikkiin kysymyksiin, ja jos vastausta ei tiedetty, asia selvitettiin. Tuutoriryhmän koko oli sopiva, ja neljä tuutoria oli sopiva määrä pohjoismaisten kielten uusille opiskelijoille. Ensimmäisten viikkojen ohjelma miellytti uusia opiskelijoita. Tuutorien lähettämä esittelykirje miellytti uusia opiskelijoita. Yhden vastauksen mukaan ihmetystä aiheutti se, että osaa tuutoreista ei näkynyt parin ensimmäisen päivän jälkeen.

Vapaaseen palautteeseen saatiin viisi vastausta. Palautteessa kiitetään tuutoreita hyvästä työstä. Vastausten mukaan oli mahtavaa viettää aikaa uusien opiskelukavereiden kanssa, ja alku oli helpompi tuutoroinnin myötä. Tervetuliaiskirje ilahdutti uusia opiskelijoita ja helpotti opintojen aloitusta.

Tiivistettynä kyselyn vastausten perusteella voi todeta, että tuutorointi on tärkeää uusille opiskelijoille. Opiskelun ja opiskelijaelämän aloittaminen on helpompaa tuutoroinnin avulla. Esittelykirje on tärkeä ja ilahduttava. Orientaatioviikon ja tuutorien antama tieto on tarpeellista.

Veera Puustelli
Puheenjohtaja

Kooste Skandican koulutuspoliittisesta kyselystä (2019)

Vuodn 2019 Skandican koulutuspoliittiseen kyselyyn vastasi 17 vastaajaa.

Alla kokonaisuuskohtainen kooste kyselyn vastauksista.

Opinnot

  • Kyselyyn vastasi opiskelijoita usealta vuosikurssilta.
    • 2011: 1
    • 2014: 1
    • 2015: 3
    • 2016: 5
    • 2017: 4
    • 2018: 3
  • 15/17 vastanneesta tähtää humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin tutkintoon. 2/17 vastanneesta tähtää filosofian maisterin tutkintoon.
  • Vain 4/17 vastanneesta kokee pystyvänsä valmistuvansa tavoiteajassa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että 13/17 vastanneesta kokee, ettei pysty valmistumaan tavoiteajassa.
    • Eri oppiaineiden kurssien päällekkäisyys sekä henkilökohtaiset syyt hidastavat eniten vastaajien opintojen etenemistä.
  • 14/17 vastanneen mukaan opintojen rakenteelliset muutokset eivät ole vaikuttaneet opintoihin.
  • 10/17 vastanneesta kokee, ettei ole saanut opintojen rakenteellisista muutoksista riittävästi tietoa.
    • Muutosten vaikutukset omiin opintoihin saattaa siis olla tiedostamattomia.

Oppiaine

  • Pohjoismaiset kielet olivat ensimmäinen hakukohde 12/17 vastanneelle.
  • 16/17 vastanneesta on tyytyväinen pääainevalintaansa.
  • 11/17 vastanneesta kokee, että pohjoismaisten kielten opinnot ovat vastanneet odotuksia.
    • Vastaajat ovat kokeneet myös pettymyksiä, mm. muiden pohjoismaisten kielten ja kulttuurien vähyys opinnoissa on yllättänyt. Myös opintokokonaisuuksien toteutustavat ja teoreettisuuden vähyys ovat yllättäneet. Opintoihin kaivattaisiin lisää käytännönläheisyyttä.
    • Myös positiivisia yllätyksiä on: ”Opinnot ovat positiivisesti ylittäneet odotukseni. Opiskelemme paljon laajemmin kuin odotin.”
  • Suhde oppiaineen henkilökuntaan koetaan yleisesti ottaen hyväksi.
  • Kommunikointi oppiaineen henkilökunnan kanssa jakaa mielipiteitä laajemmin kuin suhde henkilökuntaan. Kommunikointi koetaan kuitenkin yleisesti ottaen (9/17) helpoksi.
  • Vastaajat tietävät yleisesti ottaen keneltä saavat apua erilaisissa opintoihin tai yleiseen hyvinvointiin liittyvissä asioissa.
  • Kurssiarviointi koetaan olevan oikeudenmukaista (100%).
  • Kurssien työmäärän koetaan yleisesti ottaen vastaavan opintopisteitä ja arviointimenetelmää (70,6%).
    • Opintopisteiden suhteen työmäärään nähden mainitaan vaihtelevan kurssikohtaisesti. Kieliaineiden pakollisten aloituskurssien sanotaan vaativan paljon enemmän työtä suhteessa kursseista saataviin opintopisteisiin.

Sivuaine

  • 13/17 vastanneesta on sivuaine.
  • 14/17 vastanneen mukaan sivuaine/-aineet tukevat urasuunnitelmia/-toiveita.
  • 100% vastanneista tietää, mitä sivuaineita voi valita ja mitä sivuaineen saaminen vaatii.
  • 12/17 vastanneesta tiesi hakiessaan/päästessään yliopistoon, että sivuaine/-aineet ovat pakollisia.
  • Sivuaineista on saatu tietoa mm. tuutoreilta (opiskelija- ja opettajatuutoreilta) ja yliopiston nettisivuilta. Tietoa sivuaineista on saatu myös mm. Skandican sivuaineillasta.

Tila-asiat, oppiaineen muutto

  • 13/17 vastanneesta kokee, että muuttuvista tila-asioista on saatu riittävästi tietoa.
  • Vain 3/17 vastanneesta kokee, että oppiaineen muutto on vaikuttanut opintoihin.
  • Vain 3/17 vastanneesta on osallistunut Arcanumin suunnittelua koskeviin työpajohin.

Opintotuki

  • 11/17 vastanneesta kokee opintotuen olevan riittävä.
  • 12/17 vastanneesta tietää tutkintokohtaisista opintotukikuukausien määristä.
  • Opintotukiuudistukset ovat vaikuttaneet vain 4/17 vastanneen opintoihin.

Skandican koulutus- ja sosiaalipoliittinen toiminta

  • Vain 1/17 vastanneesta ei tiedä, kuka Skandican koulutuspoliittinen vastaava on.
  • Kyselyyn vastanneet tietävät yleisesti ottaen, missä asioissa kopoon voi olla yhteydessä.
  • Vain 2/17 vastanneesta ei tiedä, kuka Skandican sosiaalipoliittinen vastaava on.
  • Kyselyyn vastanneet tietävät yleisesti ottaen, missä asioissa sopoon voi olla yhteydessä.

Risuja ja ruusuja

  • Risuja: –
  • Ruusuja: Tapahtumien paljoudesta ja monipuolisuudesta saatiin kiitosta.
  • 17/17 vastanneesta osallistui kyselyn vastanneiden kesken arvottavan lahjakortin arvontaan.

 

Koulutuspoliittisin terveisin,

Henrik Hurme

Koulutuspoliittinen vastaava

Skandican alumni-ilta 21.1.2019

Kokoonnuimme Turku-saliin kuulemaan meillä opiskelevien ja meiltä jo valmistuneiden Skandien kokemuksia työelämästä, vaihto-opiskelusta ja kieliharjoittelusta. Tapahtuma oli suunnattu ensimmäisen vuoden opiskelijoille, sillä se järjestettiin osana Pohjoismaisten kielten aloituskurssia. Illan aikana saimme paremman käsityksen esimerkiksi siitä, mitä työllistymismahdollisuuksia meillä tulevaisuudessa voisi olla, ja miten voisimme tehdä kesätöitä harjaannuttaen samalla ruotsin kielen taitoamme.

Ensimmäisenä puhujana kuulimme Hanna Salorantaa, joka on valmistunut Turun yliopistosta, pohjoismaisen filologian (nykyisin pohjoismaiset kielet) oppiaineesta vuonna 2012. Sivuaineinaan hän on opiskellut saksaa, suomen kieltä ja kirjallisuutta, sekä suorittanut pedagogiset opinnot. Opetusharjoittelussaan Turun Normaalikoulussa Saloranta oli opettanut lapsia ja nuoria, mutta päätyi ensimmäisen työpaikkansa Boyling Oy:n kautta opettamaan enimmäkseen aikuisia. Sittemmin hän on opettanut ruotsia muun muassa Paasikivi-opistossa, Humanistisessa ammattikorkeakoulussa, Helsingin yliopiston Kielikeskuksessa sekä Turun yliopiston Kieli- ja viestintäkeskuksessa.

Saloranta kertoi meille yliopisto-opintoihin kuuluvasta pakollisesta virkamiesruotsista, jonka muita aineita opiskelevat käyvät osana opintojaan, mutta joka hyväksiluetaan meidän oppiaineessamme automaattisesti, kun opiskelija on edennyt opinnoissaan riittävän pitkälle. Lisäksi Saloranta kertoi vaihtokokemuksistaan Tukholmassa, sekä ajastaan Skandica ry:n puheenjohtajana. Hänen opiskeluaikanaan on järjestetty muun muassa Skandican 40-vuotisjuhlat.

Toisena kuulimme viime keväänä Uppsalan yliopistossa vaihdossa ollutta viidennen vuoden opiskelijaa Ronja Laaksosta. Hän oli lähtenyt vaihtoon, koska kynnys puhua ruotsia oli ollut suuri, ja vaihdossa hän oli oppinut käyttämään ruotsia käytännössä. Saimme kattavan kuvauksen siitä, miten vaihtoon haetaan, ja mitä esimerkiksi vaihdosta palatessa tulee muistaa. Laaksonen kertoi myös Uppsalasta kaupunkina ja antoi käytännön vinkkejä esimerkiksi polkupyörän ostamiseen. Mieleen jäivät muun muassa Nationit, jotka ovat Uppsalan yliopiston osakuntia, ja järjestävät esimerkiksi Gasquet-tapahtumia, jotka ovat hieman hienompi versio meidän sitseistämme. Laaksosen positiiviset kokemukset vaihto-opiskelusta innostivat meitä keskustelemaan siitä, mihin itse haluaisimme lähteä vaihtoon.

Viimeisenä saimme kuulla Wera Kunnaksen kesätyökokemuksesta Ahvenanmaalla. Kunnas oli suorittanut pohjoismaisten kielten opintoihin kuuluvan kieliharjoittelunsa tarjoilijana hotelli- ja kongressikeskus Havsviddenin ravintolassa Getassa. Työpaikan hän oli saanut Nordjobbin kautta. Saimme kuulla hyödyllistä tietoa hakuprosessista, kuten esimerkiksi, mitä Kunnas oli kirjoittanut motivaatiokirjeeseensä hakuvaiheessa. Kunnas kertoi myös, millä muilla tavoin kieliharjoittelun voi suorittaa. Kyseessä on vähintään neljän viikon työ-, opiskelu- tai harjoittelujakso Ruotsissa, jossakin toisessa Pohjoismaassa tai Ahvenanmaalla. Myös asepalvelus Dragsvikissä hyväksiluetaan, sekä 25 opintopistettä esimerkiksi JOO-opintoja Åbo Akademilla.

Ilta oli kaikin puolin antoisa ja mielenkiintoinen. Oli mukavaa kuulla sekä työ- että opiskelukokemuksia meitä pidemmällä olevilta opiskelijoilta ja jo valmistuneelta ruotsinopettajalta. Ilta selkeytti omia suunnitelmiamme ja toiveitamme esimerkiksi tulevaisuuden työskentelymahdollisuuksia ajatellen. Oli myös mukavaa kuulla, että kesän voi viettää vaikka kauniissa maisemissa töitä tehden ja samalla pohjoismaisten kielten opintoja edistäen.

 

Tekstin kirjoittivat ensimmäisen vuoden opiskelijat Amanda Grönroos ja Severi Vuori

 

Kooste Skandica ry:n palautekyselystä 2018

Skandica ry:n palautekysely järjestettiin kolmannen kerran marras-joulukuussa 2018. Kysely oli auki viikon ajan 26.11.-3.12.2018 ja siihen vastasi yhteensä 22 jäsentä (6kpl/2018, 6kpl/2017, 4kpl/2016, 3kpl/2015, 2kpl/2014 ja 1kpl/2011 aloittaneita opiskelijoita). Kyselyllä haluttiin kartoittaa, mitä mieltä pohjoismaisten kielten opiskelijat ovat Skandica ry:n toiminnasta sekä sen vastaavuudesta jäsenistön tarpeisiin kuluneen vuoden ajalta. Missä ainejärjestömme onnistui ja missä olisi ollut parantamisen varaa? Vastausten perusteella kehitämme Skandican toimintaa sekä laadimme seuraavalle vuodelle parhaan mahdollinen tapahtumakalenterin. Kaikkien kyselyyn vastanneiden ja opiskelijanumeronsa jättäneiden kesken arvottiin kaksi kappaletta 10€ arvoisia S-ryhmän lahjakortteja.

40,9% vastanneista antoi Skandica ry:n toiminnalle yleisarvosanaksi neljä, asteikolla yhdestä viiteen. Iloisena yllätyksenä 59,1% antoi arvosanaksi täydet viisi! Kukaan ei pitänyt järjestöämme kaukaisena tai sisäänpäin kääntyneenä. 63,6 prosenttia arvioi järjestöämme helposti lähestyttäväksi ja 22,7 prosenttia melko helposti lähestyttäväksi. 59,1% jäsenistä osallistuu Skandican toimintaan usein, loput 40,9% toisinaan. Kyselyyn vastanneet kokevat Skandican järjestävän tarpeeksi tapahtumia ja samalla myös tarpeeksi erilaisia ja mielenkiintoisia tapahtumia. Yleisimmät syyt miksi tapahtumiin osallistutaan olivat skandiseura, vaihtelu opiskeluun/työntekoon, alkoholi sekä ruoka. Kolme yleisintä syytä miksi jäsenet eivät osallistu tapahtumiin olivat ajan puute, opiskelu/työt ja huono ajankohta. Myös jaksaminen sai reilusti ääniä (54,5%).

Eniten ainejärjestömme toiminnasta kiinnostivat alkoholilliset tapahtumat, kulttuuri, opintomatkat, rento yhdessäolo ja alkoholittomat tapahtumat. Viime vuonna Skandican toiminnasta kiinnostivat eniten rento yhdessäolo, alkoholilliset tapahtumat sekä ruoka, joten kiinnostusta löytyy ensi kaudelle myös tähän vuoteen verrattuna erilaisille tapahtumille.

Viimeisille sijoille pääsivät urheilu sekä opiskelua edistävät tapahtumat. Enemmän toivottiin rentoa yhdessäoloa sekä opintomatkoja/ekskursioita. 50% vastanneista on valmiita käyttämään Skandican järjestämiin maksullisiin tapahtumiin 5-10e, 27,3% puolestaan 10-15e. Yhteisiä tapahtumia haluttiin ylivoimaisesti eniten järjestettävän Anglica ry:n kanssa sekä Åbo Akademin ainejärjestöjen kanssa. Myös muutkin kieliaineidein ainejärjestöt ja matemaattisluonnontieteelliset ainejärjestöt mainittiin usein. Uudistus- ja muutosehdotuksissa mainittiin muun muassa opintomatkat, tilaongelmat sekä rennot hengailutapahtumat.

86,4 % vastanneista on sitä mieltä, että träffetid järjestetään sopivin väliajoin, 13,6 % :n mielestä träffetid järjestetään liian usein. Sopivimmat päivät träffetidille olisivat vastaajien mielestä keskiviikko tai tiistai ja suurin osa pitää Kaffilaa sopivana paikkana träffetidin järjestämiseen. Positiivista oli se, että 95,5% vastanneista seuraa Skandican tiedotusta sekä 90,9% tietää miten ottaa yhteyttä hallitukseen. Skandican Whatsapp-ryhmä, Facebook ja Instagram olivat kolme suosituinta tiedotuskanavaa.

Loppusanojen avoimessa kommenttikentässä hallitus sai paljon positiivista palautetta tehdystä työstä ainejärjestömme eteen. Saimme myös parannusehdotuksen houkutella tapahtumiin enemmän pidemmälle ehtineitä skandeja. Enimmäkseen palaute oli positiivista ja kannustavaa, mikä ilahdutti hallitusta suuresti.

Kysely sai kokonaisuudessaan positiivisen vastaanoton ja paljon jäsenistön vastauksia. Skandica ry:n hallitus kiittää suuresti kaikkia palautekyselyyn vastanneita!

Kysyimme hallitukselta ja vanhoilta hallitustoimijoilta, he vastasivat!

Onko opiskelujen ja hallitusvelvollisuuksien yhdistäminen vaikeaa?

Opiskelujen ja hallitusvelvollisuuksien yhdistäminen ei ole vaikeaa, mutta se vaatii kuitenkin ajanhallintaa. Itse merkitsen aina kaikki luennot, tapahtumat, opiskelutuokiot ja hallitusvelvollisuudet ylös vapaa-ajan ohjelmia unohtamatta. Näin kaikelle jää oma aikansa eikä vaikeuksia yleensä tule. Tietysti joskus sattuu päällekkäisyyksiä, mutta niihin on aina löytynyt ratkaisu. Minulla hallitusvelvollisuuksien ja opiskelujen ohella aikatauluun tulee lisäksi myös valmennus ja satunnaiset työvuorot, joten jos jotain oikein paljon haluaa, sille löytyy varmasti aina aikaa.

– Suvi Nuttunen, taloudenhoitaja ja tuutorvastaava 2018

Mikä tekee hallitustoiminnasta mieluisaa?

Hallitustoiminnasta tekee ensisijaisesti mieluisaa kivat hallituslaiset ja hyvä yhteishenki. Lisäksi olen itse aina ollut kiinnostunut ainejärjestötoiminnasta ja kivojen tapahtumien järjestämisestä kaikille, joten se tekee hallitustoiminnasta palkitsevaa. On ihanaa saada positiivista palautetta hyvin järjestetystä tapahtumasta, jonka eteen on tehty paljon hommia!

– Iiris Kolehmainen, tapahtumavastaava (urheilu, kulttuuri) ja Humanitas-vastaava 2018

Miksi olet hallituksessa?

Olen aina ollut kiinnostunut yhteisöllisestä toiminnasta, joten hallitukseen mukaan lähteminen oli aika luonnollista. Hallituksessa voin vaikuttaa, toteuttaa ideoita ja päästä mukaan järjestämään tapahtumia. Minua kiinnostavat myös yhteistyö eri järjestöjen, yhdistysten ja oppiaineen henkilökunnan kanssa sekä uusien suhteiden luominen.

– Wera Kunnas, varapuheenjohtaja ja sihteeri 2018

Miksi juuri tämä pesti?

Tässä muutama itselleni tärkeä pointti kopona olemisessa:

Kopona eli koulutuspoliittisena vastaavana saa olla mukana oppiaineen toiminnassa (oppiaineen kokous eli lärarmöte, laitosjohdon tapaamiset, suunnitteluseminaari) sekä erilaisissa KK-laitoksen järjestämissä tapahtumissa (esim. abipäivä). Läroämnets personal är supertrevlig och professionell!
Kopo on osallistumisensa kautta mukana myös vaikuttamassa oppiaineen ja laitoksen muutoksiin.
Opiskelijoiden mielipide on tärkeä asia oppiaineemme henkilökunnalle ja laitoksemme johdolle; opiskelijoita todellakin kuunnellaan ja mielipiteet otetaan päätöksenteossa huomioon. On hienoa huomata, miten omalla panoksellaan on ihan oikeasti saanut parannuksia ja muutoksia aikaan!

– Henrik Hurme, koulutuspoliittinen vastaava 2018

Mikä tapahtuma on ollut mieluisin järjestää?

Niitä on todella paljon! Olen itse tykännyt järjestää niin pieniä kuin isoja tapahtumia sekä myös poikkitieteellisiä juttuja! Parhaimmat muistot ovat jääneet Skandican rapujuhlista ja etenkin rapujuhlien 10-vuotissynttärit olivat unohtumattomat. Näiden perinteikkäiden juhlien järjestäminen on ollut aina yhtä kivaa ja hymy nousee huulille, kun näkee ihmisten viihtyvän ja pitävän hauskaa yhdessä!

Yksi isoimmista ja palkitsevimmista projekteista oli tämän syksyiset Nordistipäivät, joita suunniteltiin ja työstettiin pitkään. Lopulta kun odotettu viikonloppu koitti, fiilikset hipoivat kattoa! Hyvä järjestäjäporukka, ihanat nordistit ja Turku – voiko olla mitään parempaa.

– Mia Peltoniemi, tapahtumavastaava, tuutorvastaava ja Humanitas-vastaava 2017

Viekö hallitustoiminta paljon aikaa?

Hallitustoiminta on aikaavievää mutta niin hauskaa ettet edes seuraa paljonko aikaa sinulla toimintaan menee. Kalenteri saa olla kovassa käytössä, ettei päällekkäisyyksiä satu muiden asioiden kanssa. Hallituksessa mukanaolemisen johdosta olen oppinut aikataulun noudattamista, organisointia sekä aamuisen torkuttamisen lopettamista. Tämä on mukava tapa viettää vapaa-aikaa opintojen lomassa samanhenkisten ihmisten kanssa!

– Kamilla Lindqvist, puheenjohtaja ja tiedottaja 2018

Kielen oppimisen ja opettamisen tutkinto-ohjelma: Raportti työryhmän toiminnasta opiskelijajäsenen näkökulmasta

  • Ehdotettu tutkinto-ohjelman runko:

 

  • Erikoistumiskielen opinnot 60 (-75 op) (sis. pro gradu 30 op)
  • Tutkinto-ohjelman opinnot 10–20 op
  • Opettajan pedagogiset opinnot 35–40 op (aineopinnot tai aineopinnot + 5 op perusopinnoista)

 

  • Tutkinto-ohjelmaan liittyviä haasteita:

 

  • Minimitutkinto:

Aiemmin aineenopettajan pätevyyttä ei ole voinut saada minimitutkinnolla (120 op), vaan pätevyyteen on vaadittu vähintään 140 op (Pääaineen syventävät 80 op + Pedagogiset opinnot 60 op). Opiskelijalla pitää kuitenkin halutessaan voida olla mahdollisuus valmistua opettajaksi minimitutkinnolla, mikä kuitenkin aiheutti suuria haasteita ohjelmarungon suunnitteluun. Jos pedagogiset opinnot olisi sijoitettu kokonaan tutkinto-ohjelmaan, niin erikoistumiskielen opintojen määrä olisi jäänyt todella pieneksi. Pahimmillaan tämä olisi johtanut siihen, ettei tutkinnosta olisi kertynyt 120 op erikoistumiskieltä, mikä on lakisääteinen vaatimus ensimmäisen opetettavan aineen vähimmäisopinnoista. Riski olisi ollut myös siinä, että erikoistumiskielen osuus olisi jäänyt niin pieneksi, ettei tutkinnon suorittavalla opiskelijalla ole valmistumishetkellä opettajan työn edellyttämää kielitaitoa (Jo tällä hetkellä Norssin opettajat ovat kritisoineet henkilökunnalle, ettei opettajaharjoittelijoiden kielitaito ole riittävällä tasolla).

  • Pedagogisten sijoittaminen:

Pedagogisista opinnoista osa pitää siis väkisin sijoittaa alempaan tutkintoon, jotta maisterin tutkintoon jäisi riittävästi tilaa erikoistumiskielen opinnoille. Loogisin vaihtoehto olisi tietysti, että perusopinnot sijoitettaisiin alempaan tutkintoon ja aineopinnot ylempään (monet opiskelijat tekevät näin jo nyt, koska kandin tutkinnon saaminen kasaan on usein vaikeaa ilman pedagogisten perusopintoja). Ongelma on kuitenkin siinä, että pedagogiset opinnot ovat yhden vuoden kokonaisuus, joista vain yleisen kasvatustieteen luentokurssit/kirjatentit on voinut suorittaa etukäteen (tällä hetkellä 17 op, jatkossa luultavasti 20 op). Perusopintojen harjoittelua sekä ainedidaktiikan johdantoa ei ole voinut suorittaa ennen pedagogisten vuotta (eli neljättä opiskeluvuotta). Näin ollen perusopintoja ei voida kokonaan sijoittaa kandiin, koska se tekisi kandin suorittamisen kolmessa vuodessa mahdottomaksi. Tästä johtuen meidän oli pakko päätyä malliin, jossa alempaan tutkintoon sijoitetaan 20 op etukäteen suoritettavia kursseja, ja loput 40 op (5 op po + 35 op ao) on osa tutkinto-ohjelman opintoja.

Viime keväänä suunniteltiin myös mallia, jossa pedagogiset suoritettaisiin kahden lukuvuoden aikana siten, että pedagogiset aloitettaisiin kolmantena opiskeluvuotena. Tällöin opiskelijat olisivat tehneet yleisen kasvatustieteen kursseja kolmen ensimmäisen periodin aikana yhtäaikaisesti proseminaarin kanssa. Kolmannen vuoden neljännessä periodissa opiskelijat olisivat sitten suorittaneet johdatuksen ainedidaktiikkaan sekä ensimmäisen harjoittelun. Näin opiskelijalla olisi valmiit perusopinnot kolmantena vuonna ja mahdollisuus suorittaa kandidaatin tutkinto kolmessa vuodessa niin, että pedagogiset olisivat osa sitä. Kesän jälkeen opiskelijat jatkaisivat pedagogisten aineopinnoilla syksyllä sekä keväällä kolmannessa periodissa. Viimeinen harjoittelu päättyisi kolmannen periodin lopussa, minkä jälkeen opiskelija aloittaisi neljännessä periodissa graduseminaarin. Tämän jälkeen opiskelija tekisi viidentenä vuonna loput tutkinto-ohjelman opinnot sekä kirjoittaisi gradunsa ja voisi valmistua viidessä vuodessa.

Tämä malli olisi ollut opiskelijan näkökulmasta hyvin aikataulutettu ja mahdollistanut sekä kandidaatin että maisterin tutkinnon suorittamisen tavoiteajassa. Valitettavasti tämä malli jäi ainoastaan suunnitteluasteelle ideaalimallina, koska Kasvatustieteiden tiedekunnassa ei oltu valmiita muuttamaan nykyistä mallia yhden lukuvuoden aikana suoritettavista pedagogisista opinnoista. Tutkinto-ohjelman rakentamisen kannalta pedagogisten sijoittaminen olikin suurin haaste pitkälti siksi, koska niistä päättää Kasvatustieteiden tiedekunta, ja jos he eivät ole valmiita muutoksiin, meidän pitää yrittää rakentaa paras mahdollinen malli meille tarjotuista palikoista.

  • Opintotukikuukaudet:

Opiskelijoiden saama opintotuki on kaksiportainen ja viimeisimpien koulutusleikkauksien jälkeen tukikuukausien määrä on niin pieni, että se aiheutti tutkinto-ohjelman suunnittelulle todella suuria haasteita. 1.8.2017 jälkeen aloittaneilla opiskelijoilla on alemmassa korkeakoulututkinnossa korkeintaan 30 opintotukikuukautta, mikä tarkoittaa, että opiskelijalla on 3 vuotta ja 3 kuukautta aikaa suorittaa alempi korkeakoulututkinto, mikäli opiskelija nostaa tukea 9 kk/lukuvuosi. Mikäli opiskelija on nostanut kesäopintotukea, niin aikaa on vielä vähemmän. Tästä johtuen emme voineet esittää nykyisellä pedagogisten opintojen mallilla tutkinto-ohjelman runkoa, jossa pedagogisten perusopinnot olisivat kokonaan osana kandia.

Toinen opintotukeen liittyvä ongelma on se, että Kela on tiukentanut ohjeitaan kaksiportaisesta opintotuesta. Koska tuki myönnetään ensin kandidaatin tutkintoon, ei opiskelija voi suorittaa erikoistumiskielen syventäviä opintoja tai muita maisterin tutkinto-ohjelmaan kuuluvia kursseja, ennen kuin opiskelija on valmistunut kandidaatiksi. Kandivaiheen tukikuukausia ei saa siis nykyisen ohjeistuksen mukaan käyttää maisterivaiheeseen kuuluvien opintojen suorittamiseen.

  • Opiskelijavalinta tutkinto-ohjelmaan:

Työryhmätyöskentelyn aikana puhuttiin paljon siitä, pitääkö opiskelijavalintaa tähän tutkinto-ohjelmaan rajata. Ensisijainen ajatus työryhmätyöskentelyn alkuvaiheessa oli, että tämä ohjelma olisi hyvin työelämäorientoitunut ja että ohjelman valitseminen edellyttäisi pedagogisten opintojen opinto-oikeutta. Aineenopettajaksi valmistuminenhan edellyttää pedagogisten suorittamista, joten ajatuksena oli, että se olisi edellytys tälle tutkinto-ohjelmalle. Tästä kuitenkin luovuttiin suuren vastustuksen vuoksi, koska pedagogisiin valinnasta vastaa Kasvatustieteiden tiedekunta, eikä laitoksella haluttu ”ulkoistaa” meidän tutkinto-ohjelmamme opiskelijavalintaa toiselle tiedekunnalle. Näin ollen kielen oppimisen ja opettamisen tutkinto-ohjelman voi suorittaa myös ilman pedagogisia opintoja. Tällöin opiskelija ei tosin tietenkään saa opettajan pätevyyttä.

Työryhmässä keskusteltiin myös siitä, missä vaiheessa valinta pedagogisiin opintoihin tapahtuisi. Matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa ollaan suunnittelemassa mallia, jossa valinta pedagogisiin tapahtuisi jo ensimmäisen vuoden aikana, ja työryhmässä keskusteltiin, pitäisikö meidänkin siirtyä tähän malliin. Opiskelijajäsenenä vastustin tätä, koska ensimmäinen vuosi olisi hyvin todennäköisesti monille opiskelijoille liian aikainen vaihe päättää, haluaako hän suorittaa pedagogiset opinnot. Tästä ajatuksesta luovuttiin myös siksi, koska opiskelijan kielitaito ei luultavasti vielä tässä vaiheessa riittäisi opetusharjoittelussa selviämiseen ja se olisi myös väärin Norssin oppilaita kohtaan, että heillä olisi opettajia, joiden kielitaito ei olisi riittävällä tasolla. Päädyimme siis lopulta siihen, ettei pedagogisten valinnan ajankohtaa muuteta.

  • Gradun lyhentäminen ja opintopistemäärän laskeminen:

Kielen oppimisen ja opettamisen tutkinto-ohjelmassa ongelmana on siis pedagogisista johtuen ollut erikoistumiskielen opinnoille jäävät opintopisteet minimitutkinnossa. Gradun opintopistemäärän lyhentäminen kuitenkin helpottaa tätä tilannetta, koska silloin ohjelmaan vapautuu 10 opintopistettä enemmän muihin erikoistumiskielen opintoihin, mikä myös mahdollistaa paremman kielitaidon. Se, onko gradu 40–60 vai 60–80 sivua ei juurikaan vaikuta opiskelijan kielitaitoon, mutta mahdollisuus suorittaa 2 muuta 5 op:n kurssia voi olla ratkaisevaa kielitaidon kannalta. Se myös syventää tulevien opettajien osaamista omalta alaltaan, koska nämä kurssit luultavasti käsittelevät muuta oman erikoistumiskielen alaa kuin opettamista (esim. kielipolitiikkaa, puhuttua kieltä, nuorisokieltä, tekstintutkimusta).

Gradun lyhentäminen ja opintopistemäärän laskeminen helpottaa myös opiskelijoiden valmistumista, koska monilla valmistuminen jää tällä hetkellä kiinni gradusta. Esimerkiksi pohjoismaisista kielistä valmistui viime vuonna vain 2 maisteria ja koko tiedekunnassa on tällä hetkellä kriisi, koska valmistuneiden määrä romahti, mikä uhkaa entisestään leikata rahoitusta. Opiskelijoiden kielitaidon lähtötaso on valitettavasti heikentynyt selvästi viime aikoina, mikä on johtanut siihen, että vanhanmallisen gradun kirjoittaminen ole kaikille opiskelijoille realismia.

60–80 sivun gradu on lisäksi tutkimuksen muotona jo varsin vanhentunut. Nykyään kielitieteellisen tutkimuksen ensisijainen tekstilaji on 20–30 sivua pitkä artikkeli, joten olisi mielestäni väärin vaatia opiskelijoita kirjoittamaan opinnäytteitä, jotka ovat malliltaan jäänne menneiltä ajoilta. Tutkimuksen laatu ja arvostus eivät myöskään ole millään tavalla sidoksissa sivumäärään. Tällä hetkellä joillakin graduntekijöillä on tilanne, jossa heidän tutkimuksena on tieteellisesti korkeatasoinen, mutta aiheesta johtuen siitä ei saa kirjoitettua 60 sivua muuten kuin väkisin lisäämällä tekstiä, jota työ ei kaipaisi. Tällöin vaatimus tietyn sivumäärän täyttymisestä ainoastaan laskee työn arvoa.

Varsinkin opiskelijan tutkinto-ohjelmassa, mutta myös muissa ohjelmissa gradun lyhentäminen on perusteltua, koska myös opinnäytteissä olisi hyvä siirtyä nykyaikaiseen artikkelimaisempaan malliin tutkimustulosten raportoinnissa. Se myös mahdollistaa lisäopinnot erikoistumiskielessä ja siten paremman kielitaidon sekä ennen kaikkea opiskelijoiden nopeamman valmistumisen työelämään.

-Veijo Vaakanainen

Opiskelijaedustaja KKL:n kielen oppimisen ja opettamisen tutkinto-ohjelmatyöryhmässä

Nordkurs – Göteborg 22.5.2017–16.6.2017

//Juttusarja kieliharjoittelukokemuksista jatkuu! Nyt vuorossa Nordkurs Göteborgissa!//

Nordkurs – Göteborg 22.5.2017–16.6.2017

Lähdin toisen lukuvuoteni jälkeen suorittamaan Nordkursin Göteborgiin, sillä tiesin että sen avulla saan suoritettua kieliharjoittelun pois alta. Kokemus oli kaikin puolin hieno ja ajattelin nyt kertoa, miten kaikki tapahtui.

Göteborgin keskustan maisemia.

Ennen matkaa

Lähetin hakemuksen Nordkursin omilla nettisivuilla viimeisenä päivänä kun oli mahdollista hakea :D. Kirjoitin hakemukseen, että minua kiinnostaa hyvin paljon pohjoismaiset kielet ja kulttuuri ja että Nordkursin avulla voin suorittaa opintoihini kuuluvan pakollisen kieliharjoittelun. Oli monta kohdetta, johon olisi voinut päästä Nordkursille ja laitoin sitten paikat mieluisuusjärjestykseen. Göteborg oli muistaakseni 1. -tai 2. vaihtoehtoni.

Kun sain tietää, että minut valittiin Nordkursille Göteborgiin, olin tietenkin iloinen mutta samalla hyvin jännittynyt, koska luvassa olisi ensimmäinen ulkomaanmatkani, jolloin matkustan yksin. Jännitys kuitenkin hieman heikkeni, kun sain tietää, ketkä muut suomalaiset pääsivät Nordkursille ja perustimmekin hyvissä ajoin ennen matkaa Facebook-ryhmän. Siellä pystyi helposti kysymään muilta mieltä askarruttavista asioista. Valinnan jälkeen alkoi kurssin vetäjiltä tulla viikoittain pieniä infopaketteja sähköpostiin Nordkursista eli esim. karttoja paikoista mihin täytyy ekana päivänä mennä, mitä pitää muistaa ottaa mukaan, kurssiohjelma, miten hommataan asunto ym. Infopaketeista oli siis suuri apu.

Matkan aikana

Lähdin aikaisella aamulennolla Göteborgiin, koska samana päivänä piti ehtiä hakemaan asuntoon avaimet ja siihen taisi olla klo 14 asti aikaa. Facebook-ryhmässä suunniteltiin osan kanssa, että mennään samalla lennolla ja lähdetään yhdessä suunnistaan avainten hakuun ja se oli kyllä hyvä idea. Yksinäni olisin varmasti mennyt harhaan ja tuhlannut aikaa siinä :D. Saimme hyvissä ajoin avaimet ja lähdimme tutustumaan asuinalueisiimme. Suurin osa kurssilaisista, minä mukaan lukien, asui Göteborgin Olofshöjdin kaupunginosassa. Asuin noin 20 neliön yksiössä ja sitten oli vielä kerroskeittiö. Paikka jossa asuin on tosi lähellä yliopistoa, joten aamuisin oli lyhyt matka kävellä luennoille. Ainoa haittapuoli paikassa oli vaan se, että kämpät sijaitsivat korkean mäen päällä. Kämpille oli täten siis ainakin yli 120 rappusta ja voitte vaan kuvitella, kuinka ne olivat suurten matkalaukkujen kanssa ekana päivänä ihana kiivetä. Näkymät olivat kämpästä kyllä huikeat!

Näkymä kämpästäni kohti keskustaa.

Luvassa ei ollut kyllä todellakaan mikään lomareissu sillä hiukan alle kuukauden mittavalla kurssilla teimme noin viisi aika työlästä tehtävää. Luimme esim. erään ruotsalaisen romaanin, josta sitten keskustelimme pienissä ryhmissä, teimme ryhmätöitä, ja vikoilla viikoilla kirjoitimme noin 4–5 sivun esseen jostakin nykypäivän kielellisistä ilmiöistä ruotsin kielessä. Lisäksi teimme ihan mielenkiintoisia tutkimuksia esim. siitä, miten ruotsalaiset käyttävät kieltänsä arkipäivässä. Menin parini kanssa vilkkaaseen kahvilaan salakuuntelemaan asiakkaiden kielenkäyttöä kassalla asioidessa. Se oli aika hauskaa :D. Muistan että kurssilla oli paljon keskusteluja, mikä oli hyvä asia suullisen kielitaidon kehityksen osalta. Vietimme aikaa ruotsalaisten opiskelijoiden kanssa mm. lautapelejä pelaillen ja se oli kyllä mukavaa ja siinäkin kielitaito kehittyi samalla.

Kurssilla oli tehtävien lisäksi myös vierailuja eri kohteissa. Kävimme esimerkiksi Göteborgin lähettyvillä sijaitsevilla saarilla ja merenkulkumuseossa. Ekalla viikolla oli opastettu kaupunkikierros ja viikonloppuisin kävimme sitten kurssilaisten kesken esimerkiksi Ruotsin suurimmassa huvipuistossa Lisebergissä, kaupunginmuseossa, ja myös Andra Långgatanilla, joka on Göteborgin yöelämän yksi keskuspaikoista. Vikalla viikolla osallistuimme West Priden kulkueeseen ja siellä oli uskomaton määrä ihmisiä mukana. Ruotsin kansallisuuspäivänä menimme Slottskogeniin, Göteborgin erääseen puistoon, jossa oli musiikkiesityksiä ja jälleen kerran suuri määrä ihmisiä. Kävimme samalla kertaa Slottskogenin eläintarhassakin. Vaikka vapaa-aikaa olikin aika rajattu määrä niin ehdimme kokea siis todella paljon asioita.

Näkymä Lisebergin maailmanpyörästä Göteborgin keskustaan.
Ruotsin kansallispäivän viettoa Slottsskogenissa.
Göteborgin saariston maisemia.
Göteborgin saariston maisemia.

Matkan aikana tutustuin kurssilaisiin hyvin ja Olofshöjdiläisten kurssilaisten kanssa pidimmekin vikana yhteisenä iltana grillijuhlat ja lähdimme sitten viimeistä kertaa Göteborgin yöelämään. Palattuamme takaisin kämpille ja portaat ylös kiivettyämme tunteet nousivat lopulta kaikilla pintaan. Oli tullut hyvästien aika. Sovimme kuitenkin, että tapaamme varmasti lähitulevaisuudessa ja pidämme yhteyttä.

Viimeisen illan viettoa Team Olofshöjdin kanssa 🙂

Matkan jälkeen

Vaikka ennen matkaa jännitti ja välillä tuntui, että kurssi on aika raskas tehtävien takia, en vaihtaisi päivääkään pois. Tutustuin uusiin ihmisiin, sain uusia kavereita ja kontakteja. Sain kokea todella paljon ja nähdä paljon uusia paikkoja. Huomasin matkan jälkeen, että kielitaito on kehittynyt selvästi. Ennen kaikkea kasvoin ihmisenä paljon ja voin sanoa, että Nordkurs on ainakin tähän asti ollut opintojeni yksi huippukohdista. Voin siis suositella lämpimästi Nordkursia muillekin! 

Hyvää kevätlukukauden jatkoa kaikille!

Terveisin,

Mino
3. vuoden Pohjoismaisten kielten opiskelija